header

خبرگزاری ورزش والیبال

logo

زمان جاری : پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 1:29 قبل از ظهر
نام کاربري : پسورد : يا عضويت | فراموشي رمز عبور

مروری بر عملکرد تیم ملی والیبال نوجوانان در آسیا
تعداد بازدید : 629

sasha68 آفلاین




ارسال‌ها :532

عضويت:14 /5 /1394

بازیکنان محبوب:

محل زندگي:اردبیل

تیم های محبوب:

پست محبوب:

حالت من: قرار داده نشده

تشکرها :522

تشکر شده :851

مروری بر عملکرد تیم ملی والیبال نوجوانان در آسیا

به گزارش خبرگزاری ورزش والیبال وبه نقل از؛ خبرگزاری جهان والیبال – تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۷ در رده چهارم ایستاد. شاگردان محمد وکیلی در این تورنمنت سه شکست مقابل کره جنوبی، مجددا کره جنوبی و چین متحمل شد.

اهمیت تیم های پایه در ورزش امروز دنیا بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل تمامی کشورها سعی در کشف و پرورش استعدادها و نهایتا تزریق این ورزشکاران در آینده به تیم های بزرگسالان خود می کنند. والیبال ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و چندین سال است که تیم های پایه تشکیل می گردد و در مسابقات آن رده سنی خاص در آسیا و جهان شرکت می نماید.

روشی که ایران برای تشکیل تیم نوجوانان خود به کار می گیرد، گردآوری بازیکنان در سنین خاص با فیزیک خاص از هیئت های استانی و نهایتا انتخاب مرحله به مرحله بازیکنان تا تشکیل تیم اصلی نوجوانان می باشد. این روش به روش گلخانه ای معروف است و در مقابل روشی قرار می گیرد که بازیکنان در آکادمی های تیم های باشگاهی پرورش پیدا می کنند و به تیم ملی نوجوانان می رسند یا مثلا در آمریکا بازیکنان در مدارس آموزش می بینند و از طریق بازی های بین مدارس بازیکنان ملی نوجوانان انتخاب می شوند. در حالی که اکثریت کارشناسان ورزشی نه تنها در والیبال، بر این عقیده هستند که روش دوم روشی کارآمدتر است اما در ایران به دلیل اینکه باشگاه به معنای واقعی کلمه وجود نداشته و پس از گذشت این همه سال از برگزاری لیگ هنوز به وجود نیامده است و اینکه سیستم ورزش در آموزش و پرورش به طور کامل با کشوری مانند آمریکا متفاوت است به ناچار بازیکنان تحت نظر فدراسیون و در اردوهای ملی رشد می یابند.




از مقوله نحوه پرورش بازیکنان عبور می کنیم و نگاهی می اندازیم به عملکرد تیم ملی نوجوانان ایران در رقابت های آسیایی. جایی که تیم ایران با دو شکست در برابر کره و دو شکست در برابر چین به جایگاه چهارم بسنده کرد. پس از کسب این نتایج برخی به انتقاد شدید از تیم ملی نوجوانان و کادر فنی آن برخاستند. این عده انتظار داشتند تا همانند دوره قبلی که بدون دادن حتی یک ست تیم ایران قهرمان رقابت ها شد، بار دیگر نتیجه ای مشابه رقم بخورد. به نظر می رسد این دوستان فراموش کرده اند که نمی توان در رده پایه در همه ادوار تیمی قدرتمند داشت. روزگاری در فوتبال ایران بازیکنانی نظیر دایی، باقری، عزیزی، مهدوی کیا و کریمی حضور داشتند ولی چند سال دیگر از حضور بازیکن های شاخص در تیم ایران خبری نبود تا اینکه دوباره در حال حاضر یک نسل قدرتمند در حال شکل گیری است. نمونه های والیبالی هم در این مورد بسیارند که بارزترین آنها ایتالیای اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ است با آن همه بازیکن درخشان از زورزی گرفته تا برناردی و جیانی و پاپی و … تا اینکه در شرایط امروز بهترین بازیکنانش را یک بازیکن دو رگه ایتالیایی روسی (زایتسف) و یک بازیکن کوبایی الاصل (خوانتورنا) تشکیل می دهند.
حتی اگر به ترکیب خود تیم ملی ایران در رقابتهای المپیک نگاهی بیندازیم خواهیم دید از چندین رده سنی مختلف در آن حضور داشتند. از قدیمی تر ها که بگذریم از یک دوره قائمی از دوره بعد از او، غفور، میرزاجانپور و دوره بعد عبادی پور در ترکیب تیم حاضر بودند. روشن است که در هر دوره همه بازیکنان قابلیت رسیدن به تیم ملی را نخواهند داشت و شاید در یک دهه تنها یک تیم در رده پایه بتواند چند بازیکن در تیم ملی داشته باشد و شاید از یک تیم حتی یک بازیکن هم به تیم ملی بزرگسالان نرسد. بنابراین قیاس این تیم نوجوانان با تیم نوجوانان دوره قبل نمی تواند درست باشد. از زاویه دیگر هم می توان به این تیم نوجوانان نگاه کرد. با توجه به ادعایی که شده است مبنی بر اینکه این تیم پاک ترین تیم نوجوانان از نظر صغر سنی است که تا کنون تشکیل شده است می توان از نتایج چشم پوشی کرد و صرف شروع استفاده از نوجوانان واقعی را مثبت قلمداد کرد. زیرا همه می دانند استفاده از بازیکنان صغر سن شاید بتواند در رده های پایه به عنوان ختم شود اما نمی تواند به یک تیم ملی بزرگسالان قدرتمند منتهی گردد.
تا اینجای کار با توجه به مطالبی که در بالا به آنها اشاره شد تا حدی مسائل قابل چشم پوشی است اما موضوعی که واقعا انتقاد به آن وارد است نحوه برخورد مربیان تیم ملی با این نتایج بوده است. اولا ادعای پاک ترین تیم از نظر صغر سنی سالهاست از طرف مربیان تیم های رده پایه مطرح می شود که اگر واقعیت داشت با توجه به اینکه هر دوره از دوره قبل پاک تر بوده است تا چند دوره قبل باید این مساله ریشه کن شده بود و اینکه این مساله هنوز از طرف مربیان مطرح می شود این نظر را که مساله عدم صغر سن هنوز یک ادعاست تا واقعیت را بیشتر تقویت می کند و چنگ زدن به این دلیل برای فرار از پاسخگویی در قبال نتایج را ناموجه جلوه می دهد. اگرچه واقعاً حداقل از نظر چهره این دوره نسبت به دوره های قبل به نظر می رسد از این حیث وضعیت بهتری داشته باشد.


مورد بعدی که سرمربی تیم ملی مطرح کرده است بازیهای نیمه نهایی و رده بندی را به عنوان بازی تدارکاتی قلمداد کردن است و اینکه نتیجه اینجا مهم نیست و در جهانی مهم است. موردی که دو سه سالی است در والیبال ملی ایران از طرف مسئولین فدراسیون در قبال ناکامی ها باب شده است. به این صورت که پس از هر ناکامی تیم ملی در یک تورنمنت از آن تورنمنت به عنوان بازی تدارکاتی برای تورنمنت بعدی یاد می شود. به عنوان نمونه با اینکه ایران با تمام قدرت و با بازیهای تدارکاتی در لیگ جهانی ۲۰۱۵ شرکت کرده بود و در اول رقابت ها قول موفقیت و رسیدن به مرحله نهایی داده شده بود؛ پس از برآورده نشدن قول ها، این بازیها به عنوان بازیهای تدارکاتی برای جام جهانی ۲۰۱۵ ژاپن و صعود مستقیم به المپیک از سوی مسئولین فدراسیون شمرده شد و پس از ناکامی در جام جهانی، از این بازی ها به عنوان آمادگی برای بازیهای انتخابی المپیک قاره آسیا ۲۰۱۶ یاد شد. به نظر می رسد سرمربی تیم ملی نوجوانان در حالی که نیاز به چنین توجیحات نابجایی نیست درسی را که از فدراسیون گرفته است خوب پس می دهد.


جوان با افتخار

سه شنبه 22 فروردین 1396 - 11:11
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش






برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.



حامیان